Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju- Zespół Aspergera
Wyjaśnienie zaburzeń. Kryteria diagnostyczne autyzmu i Zespołu Aspergera- ujęcie w systemie ICD-10. Różnice i podobieństwa między zaburzeniami
Autyzm i Zespół Aspergera a spektrum zaburzeń autystycznych- różnice w ujęciu wg. ICD-10 a DSM V
Zespół Aspergera- kilka słów o historii, diagnoza różnicowa
Mały indywidualista- czyli przedszkolak z diagnozą Zespołu Aspergera, charakterystyka: Komunikacja pozawerbalna, Relacje społeczne, Jakościowe nieprawidłowości w zakresie wzorców porozumiewania się, Ograniczony, stereotypowy repertuar zainteresowań i aktywności, Funkcjonowanie poznawcze
Praktyczne wskazówki dla nauczycieli do pracy z dzieckiem z Zespołem Aspergera: Nadajemy strukturę- plany dnia i plany aktywności, Budujemy motywację- kontrakty behawioralne, systemy żetonowe, nagrody , Panujemy nad zachowaniem niepożądanym- wyzwania do pracy, analiza zachowania trudnego, skuteczne wydawanie poleceń, metody wygaszania zachowania niepożądanego
W jaki sposób można rozwijać umiejętności deficytowe?- przykłady ćwiczeń i oddziaływań terapeutycznych, pomysły na zajęcia grupowe
Przydatna literatura
Uczestnicy Nauczyciele przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolne