System pomocy psychologiczno pedagogicznej udzielanej przez nauczycieli i specjalistów w szkole. Edukacja włączająca.
Zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i podstawy prawne
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole - procedura postępowania – obowiązki dyrektora, wychowawców klas, nauczycieli i specjalistów
Obserwacje pedagogiczne nauczycieli – cele i dokumentacja obserwacji
Ustalanie wniosków do indywidualizacji i udzielania pomocy w toku bieżącej pracy przez nauczycieli – współpraca z wychowawcą klasy
Zadania wychowawcy klasy i dyrektora w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Planowanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - procedura i dokumentacja – plan pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - sposób i warunki realizacji, dokumentacja
Ocena efektywności realizowanych form pomocy pp
Realizacja opinii Poradni PP – zadania dyrektora, wychowawcy, specjalistów, nauczycieli
Kształcenie specjalne - realizacja orzeczeń wydanych przez Poradnię PP - procedura i dokumentacja, zadania dyrektora, wychowawcy, nauczycieli i specjalistów
Zajęcia rewalidacyjne a zajęcia specjalistyczne
Indywidualne nauczanie – procedura postępowania i dokumentacja
Edukacja włączająca – istota, cele i sposób realizacji w szkole
CELE SZKOLENIA – KOMPETENCJE UCZESTNIKA PO SZKOLENIU:
Nauczyciel potrafi przeprowadzić obserwacje pedagogiczne i ustalić wnioski do indywidualizacji i pomocy w toku bieżącej pracy (wychowawca koordynuje działania, dyrektor – nadzoruje proces obserwacji)
Zastosuje ustalone wnioski w praktyce (wychowawca koordynuje działania, dyrektor - kontroluje realizację)
Napisze plan pomocy pp w szkole (dyrektor lub wyznaczony koordynator)
Nauczyciel, specjalista, wychowawca, aktywnie uczestniczy w zebraniach zespołu ppp, potrafi opracować wymagane dokumenty
Zna procedurę postępowania, rolę i zadania dyrektora, wychowawców klas, nauczycieli , specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole,
Zna zastosowanie poszczególnych form ppp i zajęć rewalidacyjnych oraz sposób dokumentowania
Potrafi zorganizować w szkole realizację orzeczeń i opinii poradni pp
Wdraża założenia edukacji włączającej
MATERIAŁY DLA UCZESTNIKÓW:
Procedura "System wspierania rozwoju ucznia i udzielania pomocy pp w szkole"
Arkusz obserwacji pedagogicznych klasy
Przykładowe wnioski do indywidualizacji i udzielania pomocy pp przez nauczycieli
IPET
Wielospecjalistyczna ocena - druki
Plan pomocy pp w szkole
Zarządzenie dyrektora - powołanie zespołu pomocy pp, inne
Uczestnicy dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści publicznych i niepublicznych szkół podstawowych