Wyznaczanie granic czyli jak radzić sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci, w tym z agresją i nieposłuszeństwem
Przyczyny zachowań trudnych u dzieci- kiedy zachowania trudne mogą wynikać z zaburzeń:
* Charakterystyka zaburzeń, w których trudne zachowania mogą występować
* Wskazanie procedur postępowania- gdzie kierować, gdzie diagnozować, jak rozmawiać z rodzicem
Analiza behawioralna zachowań trudnych- jako sposób na lepsze rozumienie zachowań dziecka.
* Analiza przypadków
* Nauka uzupełniania tabeli obserwacyjnej
Skrzynka z narzędziami- procedury i sposoby pracy nad zmianą zachowań trudnych (aranżowanie nowych sytuacji, kontrola bodźców, zmiana konsekwencji, skuteczne wydawanie poleceń, wyliczanie)
Jak budować skuteczne kontrakty grupowe i motywować dzieci do ich przestrzegania
Systemy motywacyjne
Dziecięce wybuchy złości- charakterystyka, sposoby radzenia sobie
Zabawy wspierające inteligencję emocjonalną u dzieci- omówienie zabaw psychoedukacyjnych o złości .
Przydatna literatura.
Uczestniczki szkolenia otrzymają gotowe przykłady kontraktów behawioralnych, formularz analizy zachowania trudnego, arkusz oceniający zaburzenie ADHD.
Kompetencje nauczyciela po szkoleniu:
Nauczyciel zna objawy podstawowych zaburzeń występujących u dzieci.
Potrafi na podstawie poznanych objawów dokonać wstępnej diagnozy stanu dziecka.
Wie, jak przeprowadzać wywiad z rodzicem i jakie formy pomocy mu zaoferować.
Nauczyciel potrafi dokonać analizy behawioralnej zachowania trudnego.
Posiada narzędzia do modyfikacji zachowań trudnych i używa ich w praktyce.
Tworzy kontrakty grupowe i posiada wiele pomysłów na motywowanie dzieci do przestrzegania zasad.
Zna ciekawe zabawy rozwijające kompetencje emocjonalne dzieci.
Wie, do jakiej literatury może sięgnąć w pracy z dziećmi.
Uczestnicy Nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej