System pomocy psychologiczno pedagogicznej udzielanej przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Edukacja włączająca.
Zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu po zmianach
Specjaliści zatrudniani w przedszkolu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu - procedura postępowania – obowiązki dyrektora, nauczycieli, pedagoga specjalnego i innych specjalistów.
Obserwacje pedagogiczne nauczycieli – istota i techniki obserwacji, narzędzia, dokumentacja obserwacji.
Ustalanie wniosków do indywidualizacji i udzielania pomocy w toku bieżącej pracy przez nauczycieli grup po obserwacjach – przykłady
Współpraca nauczycieli ze specjalistami w toku obserwacji oraz w trakcie udzielania pomocy w toku bieżącej pracy.
Przykłady praktyczne wdrażania wniosków do indywidualizacji i dokumentowanie
Planowanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora - procedura i dokumentacja – plan pomocy pp dyrektora
Formy pomocy pp w przedszkolu – czas trwania, sposób i warunki realizacji, obowiązki i dokumentacja specjalistów
Realizacja opinii Poradni PP – procedura postępowania
Kształcenie specjalne - realizacja orzeczeń – procedura postępowania - zadania dyrektora, nauczycieli i specjalistów
Zajęcia rewalidacyjne a zajęcia specjalistyczne
Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne – procedura postępowania i dokumentacja
Wczesne wspomaganie rozwoju – opinia Poradni PP - procedura postępowania i dokumentacja
Edukacja włączająca – cele i sposób realizacji w przedszkolu
KOMPETENCJE UCZESTNIKA PO SZKOLENIU:
Zna zmiany w zakresie przepisów prawa – pomoc pp
Potrafi zorganizować lub przeprowadzić obserwacje pedagogiczne i ustalić wnioski do indywidualizacji i pomocy w toku bieżącej pracy – nauczyciel, współpraca specjaliści, nadzór dyrektor
Zastosować ustalone wnioski w praktyce we współpracy ze specjalistami oraz udokumentować pracę (dyrektor - kontrolować realizację)
Napisać plan pomocy pp w przedszkolu (dyrektor)
Aktywnie uczestniczy w zebraniach zespołu ppp
Potrafi opracować program wspierania rozwoju dziecka – trudności, deficyty, zdolności we współpracy ze specjalistami (dyrektor - kontrolować opracowanie i realizację)
Zna procedurę postępowania, rolę i zadania dyrektora, nauczycieli , specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Zna zastosowanie poszczególnych form ppp i zajęć rewalidacyjnych oraz sposób dokumentowania
Potrafi zorganizować w przedszkolu realizację orzeczeń i opinii poradni pp
Potrafi zorganizować wczesne wspomaganie rozwoju
Wdraża założenia edukacji włączającej
MATERIAŁY DLA UCZESTNIKÓW- wersja elektroniczna:
Skrypt ze szkolenia, aktualna procedura "System wspierania rozwoju dziecka i udzielania pomocy pp w przedszkolu" ,
arkusz obserwacji pedagogicznych,
dodatkowe narzędzia obserwacji pedagogicznych,
przykładowe wnioski do indywidualizacji i udzielania pomocy pp przez nauczycieli,