Dziecko z całościowymi zaburzeniami rozwoju- spektrum Autyzmu, zespół Aspergera
Wyjaśnienie zaburzeń. Kryteria diagnostyczne autyzmu i Zespołu Aspergera- ujęcie w systemie ICD-10. Różnice i podobieństwa między zaburzeniami
Autyzm i Zespół Aspergera a spektrum zaburzeń autystycznych- różnice w ujęciu wg. ICD-10 a DSM V
Mały indywidualista- czyli przedszkolak z diagnozą Zespołu Aspergera, charakterystyka:
* Komunikacja pozawerbalna
* Relacje społeczne
* Jakościowe nieprawidłowości w zakresie wzorców porozumiewania się
* Ograniczony, stereotypowy repertuar zainteresowań i aktywności
* Funkcjonowanie poznawcze
Praktyczne wskazówki dla nauczycieli do pracy z dzieckiem z Zespołem Aspergera:
* Nadajemy strukturę- plany dnia i plany aktywności
* Budujemy motywację- kontrakty behawioralne, systemy żetonowe, nagrody
* Panujemy nad zachowaniem niepożądanym- wyzwania do pracy, analiza zachowania trudnego, skuteczne wydawanie poleceń, metody wygaszania zachowania niepożądanego
W jaki sposób można rozwijać umiejętności deficytowe?- przykłady ćwiczeń i oddziaływań terapeutycznych, pomysły na zajęcia grupowe
Przydatna literatura
CELE SZKOLENIA – KOMPETENCJE UCZESTNIKA PO SZKOLENIU:
Zna kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych oraz charakterystykę tych zaburzeń według klasyfikacji ICD-10 i DSM-5
Potrafi dokonać analizy zachowania trudnego
Zna techniki kształtowania zachowań pożądanych u dzieci i eliminowania zachowań niepożądanych
Potrafi rozwijać umiejętności deficytowe u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych poprzez znajomość zabaw i procedur nauczania umiejętności kluczowych
Zna literaturę fachową dotyczącą omawianego zagadnienia