Wspieranie inteligencji emocjonalnej ucznia na etapie wczesnoszkolnym- program profilaktyczny „Czterolistna koniczynka”
Emocje- co to takiego, po co je czujemy? Garść psychoedukacji.
Koncepcja emocji podstawowych- dlaczego każda emocja daje inne objawy? Dlaczego czasem warto czuć się źle?
Gdzie emocje mieszkają w mózgu?
Dlaczego różnimy się pod względem emocjonalności? Wpływ temperamentu na
odczuwanie emocji.
Jak przebiega rozwój emocjonalny dzieci?
Czynniki wspierające rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci:
Wpływy biologiczne
Wpływ reakcji opiekunów
W jaki sposób pozbawić dziecko kompetencji do radzenia sobie z emocjami?
Model rozwoju dysregulacji emocjonalnej u dzieci
W jaki sposób dorośli nie uczą dzieci rozumienia swoich emocji- rola mitów
emocjonalnych
.
Gdy dzieci nie czują się dobrze, nie mogą się dobrze zachowywać. Narzędzia do radzenia
sobie z emocjami dzieci. Jak reagować na dziecięce emocje?
Omówienie autorskiego programu profilaktyki, wspierającego rozwój inteligencji
emocjonalnej u uczniów.
Omówienie programu w odniesieniu do rodziców- jak pracować z rodzicami, by potrafili
kształtować inteligentne emocjonalnie dziecko?
Przydatna literatura dziecięca służąca poszerzaniu wiedzy o emocjach.
Uczestnicy szkolenia otrzymają gotowe materiały psychoedukacyjne dla rodziców, zestaw scenariuszy profilaktycznych dla dzieci wraz z wybranymi kartami pracy.
Kompetencje uczestnika po szkoleniu:
Nauczyciel zna rolę i znaczenie poszczególnych emocji w życiu. Wie, czym są emocjepodstawowe i dlaczego są one ważne dla naszego rozwoju.
Posiada wiedzę, dlaczego poszczególne dzieci mogą różnić się pod kątem emocjonalności.
Rozumie model rozwoju dysregulacji emocjonalnej u dzieci.
Potrafi zastosować w praktyce zestaw konkretnych narzędzi służących do radzenia sobie z emocjami u dzieci.
Potrafi psychoedukować rodziców w tym zakresie.
Zna program „Czterolistna koniczynka”-wie, jakie zabawy i aktywności mogą rozwijać kompetencje emocjonalne u dzieci.
Nauczyciel wie, czym jest uważność i jaką rolę odgrywa w procesie regulacji emocji- potrafi wprowadzać w życie klasy ćwiczenia typu mindfulness.
Posiada wiedzę, jakie pozycje książkowe mogą rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci.