System wspierania dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy przez nauczycieli
Zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu publicznym i niepublicznym
Istota indywidualizacji – definicja i podstawy prawne
Proces wspomagania rozwoju i edukacji a cele obserwacji pedagogicznych
Techniki i narzędzia diagnostyczne w procesie obserwacji pedagogicznych nauczycieli
Rola pedagoga specjalnego i innych specjalistów w procesie obserwacji
Formułowanie wniosków do indywidualizacji i udzielania pomocy pychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy – uwzględnienie trudności, deficytów, zdolności, zainteresowań
Diagnozowanie potrzeb i możliwości a współpraca z rodzicami
Procedura postępowania w procesie wspomagania rozwoju i edukacji – od obserwacji po wdrażanie wniosków i monitorowanie zmian – proces ciągły
Indywidualizacja i pomoc w toku bieżącej pracy – wdrażanie wniosków w praktyce
Indywidualizacja w trakcie zajęć dydaktycznych – wdrażanie wniosków w praktyce
Wsparcie pedagoga specjalnego i specjalistów udzielane nauczycielom przedszkoli w toku bieżącej pracy
Organizacja pracy i przestrzeń edukacyjna a indywidualne potrzeby i możliwości
Dokumentowanie pracy indywidualnej przez nauczycieli
Metody i formy sprzyjające indywidualizacji oddziaływań
Programy własne nauczycieli a wyniki obserwacji pedagogicznych
Postrzeganie indywidualności dziecka wg koncepcji H.Gardnera
KOMPETENCJE UCZESTNIKA PO SZKOLENIU:
Wie jakie zmiany w zakresie pomocy pp nastąpiły w ostatnim czasie
Dostrzega potrzebę indywidualnego podejścia do dziecka w procesie wspomagania
jego rozwoju
Przeprowadzi obserwacje z zastosowaniem różnych technik i narzędzi
Ustali wyniki obserwacji, sformułuje wnioski
Zastosuje zasadę indywidualizacji – wdroży wnioski i w udzieli pomocy w toku bieżącej pracy
Uwzględni wnioski do indywidualizacji podczas zajęć dydaktycznych
Współpracuje z pedagogiem specjalnym i innymi specjalistami w toku bieżącej pracy
Zorganizuje przestrzeń edukacyjną, w tym kąciki i przygotuje oferty aktywności dla dzieci o rożnych potrzebach i możliwościach
Zauważy możliwość zastosowania różnych metod i form wspierających rozwój potencjału dziecka
Zauważy możliwość zastosowania koncepcji inteligencji wielorakich w procesie wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka.
Materiały szkoleniowe - wersja elektroniczna:
Skrypt ze szkolenia,
Komplet narzędzi do diagnozowania rozwoju dziecka,
Przykłady wniosków do indywidualizacji,
Scenariusz zajęć z uwzględnieniem zasady indywidualizacji
Przykładowy indywidualny program wspomagania rozwoju